Sunday 21 December 2014

Transformation Kolam Kepada Tempat Bersantai


Lepas aku kambus semula kolam mini aku, tempat tu jadi kosong la pulak. Aku mula mencari idea untuk menjadikan kawasan ini lebih menarik. Salah satu kegemaran aku selain bertukang dan memasak ialah lepak kat luar rumah, bersantai sambil tengok pokok-pokok bunga yang aku dan wife tanam.

Satu petang waktu aku sedang bersiar-siar bersama anak - anak ke taman permainan, aku terpandang payung taman di halaman  rumah jiran. Secara tiba-tiba timbul la idea untuk meletakkan payung dan kerusi taman di laman aku.

Menarik jugak ni. Aku mula mencari idea untuk aku adaptasi  apa yang aku inginkan dengan  keluasan  tanah yang aku ada. Maklumlah halaman rumah aku ni, jangankan sekangkang kera, kera kangkang pun tak berapa nak lepas.

Setelah semuanya beres,  aku memulakan  eksplorasi  Sungai Buloh seperti biasa untuk bekalan rumput dan payung serta kerusi taman. Payung aku beli dengan harga RM350 manakala set kerusi taman tu sekitar RM320.

Aku mula mengambus kolam mini aku untuk ganti kan dengan tempat bersantai di luar rumah. Batu yang aku gunakan sebagai 'water features' aku jadikan tempat menanam pokok periuk  kera yang dihadiahkan adik ipar semasa dia ke Cameron Highlands. Selain itu aku susun pokok - pokok yang sesuai untuk aku jadikan sebagai latar belakang tempat santai aku.

Nak kambus ni tak la susah macam nak buat, cari batu-batu terpakai sumbatkan dalam kolam tu, lepas tu tutup bahagian atasnya dengan pasir dan tanah untuk tanam rumput. Siap.


Lepas ni kena settle tangga pulak. Bahaya betul design asal tangga rumah aku. Anak sulong aku pernah jatuh tangga ni sampai patah tulang selangka 'collar bone'.

No comments:

Post a Comment