Thursday 18 December 2014

Projek 1 - Menghias Halaman

Halaman rumah merupakan perkara pertama yang terlintas di fikiran aku dalam hobi bertukang ni. Memandangkan ianya adalah titik fokus bila sampai ke rumah baru, aku berpendapat yang halaman ini perlu diubahsuai. Lagi pun isteriku sukakan tanaman hiasan.

Disebabkan oleh halaman yang terlalu ringkas dengan binaan yang ala kadar oleh pemaju aku mengambil idea dari beberapa majalan dan juga rancangan television yang pernah aku tonton untuk menghasilkan halaman idaman ku.



Dengan budget yang kecil aku bercadang memulakan projek membina kolam ikan kecil dan jalan masuk kerumah agar kelihatan kemas dan teratur. Berbekalkan keyakinan dan sedikit semangat aku memulakan projek ini.

Aku menggunakan batu-batu kasar dan pasir yang dijual secara runcit dalam karung gula di kedai hardware. Simen dan juga besi BRC sebagai tetulang. Dengan menggunakan kayu terpakai, aku membuat acuan berukuran 2" x 2". Dengan menggunakan tiga acuan aku berjaya menyiapkan batu-batu untuk disusun dihalaman dalam masa dua minggu.

Setelah siap, batu-batu tadi aku susunkan dalam empat baris setelah aku meratakan pasir sebagai asas disebabkan aku bercadang untuk menanam rumpot dicelah-celah batuan tersebut. Akhirnya aku membeli rumput dari nursery di Sungai Buloh bagi melengkapkan projek aku.


Inilah projekpertama aku dalam mengubahsuai sendiri rumah. Insya Allah kalau ada kesempatan aku akan nukilkan pula projek projek aku yang lain dalam post yang akan datang.



No comments:

Post a Comment