Sunday 21 December 2014

Tangga Oh Tangga

Pertama kali aku sampai ke rumah  ni, aku dah dapat rasa yg tangga ni akan mendatangkan  masalah. Bahaya betul  design  asal  tangga  rumah  aku  ni .  Maklumlah dengan struktur besi dan mata tangga kayu tanpa sebarang   halangan, anak kecik pasti boleh terjerlus  ke celah tangga ni kalau tersalah  langkah .

Pada mulanya aku tanyakan  pada kontraktor kos kalau  aku  nak  buat  tangga  konkrit . Masa tu kosnya dekat RM7 ribu.  Fuhh . ..dah la baru selesai semua belanja nak pindah rumah,  parah ni.


Akhirnya aku buat keputusan  untuk modifies sendiri tangga tu. Maklumlah  masa tu anak aku yang sulong tanah ligat.  Kalau  jatuh boleh patah aku rasa sebab  tangga tu agak tinggi jugak. Lebih  12 kaki tingginya . Jadi cara yang paling mudah aku gunakan plywood untuk menutup  ruang  antara  mata tangga.

Aku ukur  panjang  dan  lebar  ruang tu. Lepas  tu aku potong  plywood  mengikut  ukuran aku. Dengan menggunakan  skru   dan drill aku skrukan  plywood tu dengan rangka asal tangga. Nak bagi nampak sama dengan mata tangga aku sapukan  varnish  yang sama warna dengan mata tangga. Hasil ya. .pergh seolah-olah  macam yang asal..


Lega aku bila projek tangga ni siap. Selain keselamatan, akau dapat menyelesaikan masalah tangga ni dengan kos kurang RM300. Bahan yang aku beli, kayu 2' x 1', plywood, skru, paku dan varnis. Drill dan lain-lain alat tukang tu memang aku dah ada.


Tapi masalah bunyi bila turun naik tangga tu memang tak dapat nak elak la. Apa nak buat.

2 comments: