Thursday 25 December 2014

Jom Buat Pagar Sendiri

Pagar asal rumah yang aku beli ni amatlah simple. Cuma pagar BRC hijau dengan pintu pagar yang ala kadar dengan tong sampah tetap dan peti surat macam kebanyakan rumah teres yang lain jugak. Dengan harga rumah yang sederhana di Lembah Klang, rasanya inilah yang terbaik yang dapat dibuat oleh pemaju untuk marhain macam aku ni.  Tetapi pagar jenis ini mendatangkan masalah akibat mudah dimasuki pencuri selain tidak kukuh.

Aku mula bercadang untuk membuat pagar batu ni setelah jiran aku yang pada ketika itu mula membela anjing. Maklumlah kat tepi pagar yang berkongsi tu la tempat anak-anak bermain selain tempat aku menjemur pakaian. Kadangkala risau jugak aku tengok anak aku macam geram je nak pegang anjing dia yang berbulu lebat tu.

Risau juga,selain keselamatan, pakaian yang kita jemur tu kita guna untuk solat, lepas tu anjing tu pulak suka membuang najis merata-rata. Bila aku tanya pada kawan-kawan yang pernah buat pagar batu ni, kosnya agak mahal jugak. Dengan panjang pagar 12 kaki, anggaran harga pagar termasuk upah ialah RM3500 ke RM5000. Pergh...banyak tu.


Kalau ikut kiraan aku kos bahan-bahan sekitar RM500.00 je. Besi sikit,batu bata, pasir, simen. Kos yang paling banyak masa dan tenaga je la. Aku bercadang untuk membuat pagar dengan tiang di kiri kanannya. Jadi kalau nak kenduri kendara pada masa depan, boleh la aku buka habis pagar. Jadi tak mengganggu majlis.


Mula-mula aku buka pagar asal, potong tiang besi hijau tu dan gali parit sedalam 1" untuk buat beam. Pagar dan besi tu boleh jual kat lori besi buruk untuk buat modal beli bata. Haha..jimat kos beb. Lepas tu ikat besi tetulang, masukkan dalam parit tadi, kemudian konkritkan.
Keesokkannya, dah boleh mula ikat bata, buatlah ikut design yang kita nak. Kerja pagar ni aku buat lama jugak. Dekat sebulan lebih jugak. Maklumlah, tukang hujung minggu. Lagipun pagar ni kan kat depan, kena la cermat sikit, kalu tak cantik nanti hari-hari tengok, sakit hati la pulak. Lepas siap ikat bata, plaster, lepas tu cat. Siap.


Untuk tiang tu, cara buatnya sama jugak dengan buat pagar, aku ikat batu keliling, sumbatkan batu dan pasir lebihan sebelum aku curah konkrit kat sebelah atas untuk jadikan dia tiang solid. Tong sampah pulak aku guna ukuran asal, cuma aku alihkan ke kedudukan baru. Pintu guna yang lama punya. Tiles dalam tong sampah guna yang lebih lama punya. Ni lah kelebihan bila bertukang sendiri. Ikut selera kita nak buat macam mana.


Yang paling mahal pintu pagar. Yang ini harganya macam-macam ikut saiz, tinggi, design, jenis besi dan jenis cat. Tapi dah jimat la kan, boleh gunakan penjimatan tu untuk buat pintu pagar.

9 comments:

  1. tumpang menuntut ilmu, macamana cara mengukur tegak tiang pagar vertical dan horizontal ? terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan boleh dapatkan timbang air @ level di kedai hardware utk ukur horizontal, manakala bagi vertical boleh gantungkan sesuatu pemberat pd benang dan letakkan pada tanda yg tuan tetapkan apabila ia berhenti bergerak.

      Delete
    2. Tuan boleh dapatkan timbang air @ level di kedai hardware utk ukur horizontal, manakala bagi vertical boleh gantungkan sesuatu pemberat pd benang dan letakkan pada tanda yg tuan tetapkan apabila ia berhenti bergerak.

      Delete
  2. Salam, Tuan tau dak cara pasang tiang roman petak kosong tngah utk buat tiang parkir kereta...

    ReplyDelete
  3. Walaikumsalam..abg kena gali lubang lebih kurang 2 kaki dalam..lepas tu kena ikat besi dan konkrit..bila konkrit tapak dah keras..masukkan lubang tiang roman tadi..pastikan sangga supaya tiang tak tumbang.. kemudian konkrit lubang tiang..pastikan besi tiang lebih sikit dgn tiang roman..

    ReplyDelete
  4. Walaikumsalam..abg kena gali lubang lebih kurang 2 kaki dalam..lepas tu kena ikat besi dan konkrit..bila konkrit tapak dah keras..masukkan lubang tiang roman tadi..pastikan sangga supaya tiang tak tumbang.. kemudian konkrit lubang tiang..pastikan besi tiang lebih sikit dgn tiang roman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bos ada no wasap tk blh sy bljr smbil beserta dgn gmbr bru FHM,sy bru bljr klu sudila

      Delete
  5. Assalamualaikum no wasap sy tn,01113297808 nk.blaja sgt bt pagar sndiri mmg x mampu upah org

    ReplyDelete